Öğrenme, bireyin yaşantılar sonucu davranışlarda meydana
gelen oldukça uzun süreli değişmelerdir. Bir bilgi ve becerinin, öğrenme
sayılması için davranışta değişiklik yapması ve davranıştaki değişikliğin uzun
süreli olması gerekmektedir.
Öğrenme stilleri, her öğrencinin yeni ve zor bilgiyi öğrenmeye
hazırlanırken, öğrenirken ve hatırlarken farklı ve kendilerine özgü yollar
kullanmasıdır. Bilgi alma şekline göre bu yollar üçe ayrılır:
1.GÖRSEL ÖĞRENME: Görerek ve okuyarak öğrenmeyi tercih ederler. Kendi
kendine okuyarak öğrenirler. Renkli şeyleri, grafik ve haritaları tercih
ederler.
Görsel Öğrenenin Özellikleri
§ Genellikle düzenli ve titizdirler. Karışıklık ve
dağınıklıktan rahatsız olurlar.
§ Araç gereçlerin yeri bellidir ve bunların yeri
değiştirilmez.
§ Çantaları, dolapları her zaman düzenlidir.
§ Dağınık ortamlarda çalışamazlar.
§ Yazmayı sevmeseler de defterlerini temiz ve itinalı
kullanırlar.
§ Düz anlatım dediğimiz öğretim yönteminden yeterince
yararlanamazlar.
§ Öğrendiklerini gözlerinin önüne getirerek hatırlamaya
çalışırlar.
Görsel öğrenen çocuklar:
·
Renkleri
kullanabilir. Yazarken ve okurken renkli kalemlerle not alabilir ve önemli
yerlerin altını çizebilir.
·
Öğrendiği bilgileri
küçük kartlara yazarak çalışabilir. Bu kartları ayna, defter kapağı, dosya
üzeri, pano ve kitaplık gibi yerlere yapıştırarak görünür hale getirebilir.
·
Karmaşık konuları
çeşitli şema ve grafiklere dönüştürebilir.
·
Öğrenmekte zorlandığı
konularla ilgili görsel video ve slaytlardan yararlanabilir.
·
Öğrenmek için görsel
posterler hazırlayabilir.
2.İŞİTSEL ÖĞRENME: İşiterek, dinleyerek ve tartışarak öğrenmeyi
tercih ederler.
İşitsel Öğrenenin Özellikleri
§ Diğer gruplardakilere göre daha konuşkandırlar.
§ Oyunlarını kendi başlarına oynuyor bile olsalar, sanki
yanlarında birileri varmış gibi konuşarak oynarlar.
§ Yaşlarına göre daha kapsamlı cümleler kurarlar, kelime
dağarcıkları geniştir.
§ Konuşmalarında bir ahenk ve melodi vardır.
§ Bir şey düşünürken kulak hizasına doğru bakarlar.
İşitsel öğrenen çocuklar:
·
İşitseller konuşarak
ve dinleyerek daha iyi öğrenirler. Arkadaşıyla çalışarak ya da öğrendiklerini
size anlatarak bilgilerini daha kalıcı hale getirebilir.
·
Konuları öğrenirken
yüksek sesle okuyabilir.
·
Ders çalışırken
bilgileri, kendi sesinden kasetçalar, i-pod vb. cihazlara, daha sonra dinlemek
üzere kayıt edebilir.
·
Hatırlanması gereken
bilgiler (tarih, yer ismi, ..vb.) için çeşitli melodiler ve ritimler
oluşturabilir. Bu melodilerin komik, saçma veya çılgınca olması öğrenmeyi
kolaylaştırır.
3.Dokunsal / Kinestetik Öğrenme: Bazılarının aklında hareket enerjisi daha iyi kalır.
Bunlar öğrenecekleri şeylerle fiziksel temas kurarak, yaparak öğrenirler.
Dokunsal / Kinestetik
Öğrenenlerin Özellikleri
§ Bebekliklerinden itibaren sürekli hareket isterler.
§ Dokunmayı ve dokunulmayı severler.
§ Düşme, itme, çekme, çarpışma son derece doğal
davranışlarıdır.
§ Evin dışında oynuyorlarsa taşlar, topraklar, kayalar,
ağaçlar ile sarmaş dolaştırlar.
§ Temiz kıyafetlerle evden çıkarlar, döndüklerinde
gömlekleri sökülmüş, pantolon ve etekleri yırtılmış, düğmeleri kopmuş, dizleri
sıyrılmış, üstleri toz-toprak içinde geri dönerler.
§ Görseller görüntü belleği, işitseller ses belleği,
kinestetikler kas belleği kullanırlar.
§ Eşyalarının karışık olmasından hiç rahatsız olmazlar.
§ Tertipli olmak için çaba göstermezler.
§ Düşünürken aşağı doğru bakarlar.
Kinestetik/Dokunsal öğrenen
çocuklar:
·
Kinestetikler hareket
ederek daha iyi öğrenirler. Çalışırken elinde kitap ya da kartlarla ileri geri
yürüyebilir, yüksek sesle okuyabilir.
·
Çalışırken, kendi
istediği yerde ve şekilde çalışmasına izin verilebilir.
·
Bir şeyler anlatacağı
zaman ayağa kalkabilir ve tüm vücudunu kullanarak anlatabilir.
·
Öğrendiği konuları
dramatize ederek daha kalıcı hale getirebilir.
·
Çalışırken bir şeyle
oynamasına (elinde kalem çevirme, oyun hamuru yoğurma, …vb.) izin verilebilir.
·
Öğrendiği konularla
ilişkili, ellerini kullanabileceği çalışmalar yapabilir (lego, oyun hamuru,
kil, …vb.).
·
Laboratuar
çalışmalarıyla iyi öğrenirler. Evde deneyler yapmalarına izin verilebilir.
·
Öğrendiği konuyla
ilgili yaşayarak öğrenebileceği yerlere (müze, fabrika, tarihi yer, …vb.)
geziler yapabilir.
KAYNAKÇA:
0 yorum: